Berliner-Wiener Arbeitspapiere zu Geistes- und Sozialwissenschaften 1/2024
Polnische Zöglinge an der Hohen Karlsschule in Stuttgart. Eine Kollektivbiographie
Autorka: Karolina Belina
Redakcja: Igor Kąkolewski, Irmgard Nöbauer, Arkadiusz Radwan, Piotr Szlanta, Agnieszka Zawadzka
Seria: Berliner-Wiener Arbeitspapiere zu Geistes- und Sozialwissenschaften 1/2024
Wyd.: Polnische Akademie der Wissenschaften – Wissenschaftliches Zentrum in Wien sowie Zentrum für Historische Forschung Berlin der Polnischen Akademie der Wissenschaften, Wien - Berlin 2024
Tematem tej pracy magisterskiej jest tzw. "Hohe Karlsschule" w Stuttgarcie, czyli założona w 1770 roku instytucja edukacyjna, która w 1781 roku otrzymała cesarskie przywileje uniwersyteckie. Liczni absolwenci tej instytucji odgrywali ogromną rolę w historii Niemiec i Europy, a za jej najbardziej znanego absolwenta można uznać Friedricha Schiller. Chociaż historia "Hohe Karlsschule" została już zbadana pod wieloma względami, nadal można formułować nowe pytania badawcze. Dotyczy to w szczególności międzynarodowego znaczenia instytucji, przykładowo dla jej uczniów z Polski i Litwy. Karolina Belina wniosła swoją pracą znaczący wkład w ukazanie historii współzależności Wirtembergii i Europy Wschodniej. Na podstawie ogromnych studiów źródłowych, w szczególności analizy literatury polskiej, niemieckiej, angielskiej, francuskiej i rosyjskiej oraz wysokiego poziomu refleksji teoretycznej, autorka stworzyła nie tylko bardzo żywy obraz "Hohe Karlsschule" i jego uczniów, z których niektórzy byli Polakami, ale także bardzo żywą panoramę epoki i obszarów geograficznych, które stanowią tło badania - wypełniając w ten sposób ważną lukę badawczą.
Praca jest dostępna pod tym linkiem.
Mnemonic Governance: Politics of History, Transitional Justice and the Law
Właśnie ukazała się również książka zatytułowana „Mnemonic Governance: Politics of History, Transitional Justice and the Law”, opublikowana w wydawnictwie naukowym Peter Lang.
Książka, pod redakcją dr Soni Horonziak (specjalistka ds. kontaktów naukowych Stacji do 2022 r.) i dr Marcina Kaim (specjalista ds. kontaktów naukowych Stacji), jest zbiorem artykułów badawczych, które omawiają proces kształtowania się zbiorowego postrzegania przeszłości, który jest inicjowany przez naukowców, sądy, ustawodawcę i inne podmioty.
Książka oferuje polityczną, prawną i historyczną analizę przepisów dotyczących sprawiedliwości okresu przejściowego, powstających przepisów dotyczących pamięci oraz sposobu, w jaki społeczeństwo postrzega przeszłość. Książka jest wartościowym uzupełnieniem badań w obrębie polityki pamięci.
Inspiracją dla tej książki były dwie konferencje, które zostały zorganizowane przez Polską Akademię Nauk - Stację Naukową w Wiedniu w 2020 i 2021 roku. Publikacja jest dostępna na stronie wydawnictwa (https://www.peterlang.com/document/1415145) w wersji fizycznej oraz jako e-book.