A- A A+

Select your language

Tradition und Modernität in der Musik von Witold Lutosławski

Prof. dr hab. Dr. Zbigniew Skowron

W dniu 21 listopada 2013 r. w Stacji Naukowej Polskiej Akademii Nauk w Wiedniu odbył się wykład prof. Zbigniewa Skowrona poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu. Wystąpienie wpisało się w obchodzony rok Witolda Lutosławskiego (1913-1994). Słowo wstępne wygłosił dyrektor Stacji, prof. Bogusław Dybaś. Powitał zebranych i przedstawił referenta. Wspomniał, iż jest to kolejna wizyta prof. Skowrona w Stacji. Zaprezentował również Rocznik Stacji (Jahrbuch des Wissenschaftlichen Zentrums der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Wien, Bd. 3: 2010-2012, Wien 2012), w którym znajduje się jeden z  wcześniejszych referatów prof. Skowrona.
Prof. Skowron (Uniwersytet Warszawski Wydział Nauk o Muzyce), zajmujący się m.in. estetycznymi i historycznymi aspektami muzyki XX w. przedstawił referat pt.: Tradycja i nowoczesność w muzyce Witolda Lutosławskiego. Referat poświęcony został przede wszystkim charakterystyce muzyki Lutosławskiego, który obok takich twórców jak Igor Strawiński czy Bela Bartok, zaliczany jest do klasyków XX wieku. Autor skupił się na wpływach i inspiracjach kompozytora. Wykład wzbogacony został cytatami z tekstów Lutosławskiego oraz fragmentami jego kompozycji. Muzykę Lutosławskiego charakteryzuje pewna dwudzielność, harmonika dwutonowa.  Referent omówił  poszczególne elementy muzyki Lutosławskiego: 1. Kreatywny wkład do tradycyjnych dzieł muzycznych; 2. Użycie idei z awangardowych nurtów i ich racjonalna kontrola; 3. Wizja muzycznej dramaturgii i jej połączenie z procesem percepcyjnym; 4. Znaczenie tonalnej kolorystyki.
Po referacie w trakcie dyskusji okazało się, że muzyka Lutosławskiego niemal wcale nie gości na scenach wiedeńskich. Zasugerowano w jej trakcie, by podjąć działania mające na celu popularyzację muzyki Lutosławskiego nad Dunajem.
Po części merytorycznej spotkania nadszedł czas na część artystyczną. Zagrano utwory: Witolda Lutosławskiego -  Recitativo e Arioso na skrzypce i fortepian (1951) oraz Bukolika na fortepian  (1952); Fryderyka Chopina  -  Nocturne fis-Moll  op.48 Nr.2  (1841) na fortepian; Grażyny Bacewicz   -  Kaprys Polski  na skrzypce; Elżbiety Wiedner-Zając  -  Cantabile  (oryginalnie na fortepian: wrzesień 2013) zaaranżowane na skrzypce i fortepian (listopad 2013) zadedykowany pamięci Andrzeja Balko. Utwory wykonały fortepian:    Elżbieta Wiedner-Zajac,  skrzypce: Anna Gutowska.

Jakub Łukasiński

Newsletter

Zapisz się na
listę odbiorców

Newslettera

Kontakt

Polska Akademia Nauk
Stacja Naukowa w Wiedniu
Boerhaavegasse 25

1030 Wien - Österreich
Telefon: + 43 1 713 59 29

Fax: + 43 1 713 59 29 550
Mail: office@vienna.pan.pl
Impressum

Kalendarz

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Dojazd