Prof. dr hab. Dr. Zbigniew Skowron
W dniu 21 listopada 2013 r. w Stacji Naukowej Polskiej Akademii Nauk w Wiedniu odbył się wykład prof. Zbigniewa Skowrona poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu. Wystąpienie wpisało się w obchodzony rok Witolda Lutosławskiego (1913-1994). Słowo wstępne wygłosił dyrektor Stacji, prof. Bogusław Dybaś. Powitał zebranych i przedstawił referenta. Wspomniał, iż jest to kolejna wizyta prof. Skowrona w Stacji. Zaprezentował również Rocznik Stacji (Jahrbuch des Wissenschaftlichen Zentrums der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Wien, Bd. 3: 2010-2012, Wien 2012), w którym znajduje się jeden z wcześniejszych referatów prof. Skowrona.
Prof. Skowron (Uniwersytet Warszawski Wydział Nauk o Muzyce), zajmujący się m.in. estetycznymi i historycznymi aspektami muzyki XX w. przedstawił referat pt.: Tradycja i nowoczesność w muzyce Witolda Lutosławskiego. Referat poświęcony został przede wszystkim charakterystyce muzyki Lutosławskiego, który obok takich twórców jak Igor Strawiński czy Bela Bartok, zaliczany jest do klasyków XX wieku. Autor skupił się na wpływach i inspiracjach kompozytora. Wykład wzbogacony został cytatami z tekstów Lutosławskiego oraz fragmentami jego kompozycji. Muzykę Lutosławskiego charakteryzuje pewna dwudzielność, harmonika dwutonowa. Referent omówił poszczególne elementy muzyki Lutosławskiego: 1. Kreatywny wkład do tradycyjnych dzieł muzycznych; 2. Użycie idei z awangardowych nurtów i ich racjonalna kontrola; 3. Wizja muzycznej dramaturgii i jej połączenie z procesem percepcyjnym; 4. Znaczenie tonalnej kolorystyki.
Po referacie w trakcie dyskusji okazało się, że muzyka Lutosławskiego niemal wcale nie gości na scenach wiedeńskich. Zasugerowano w jej trakcie, by podjąć działania mające na celu popularyzację muzyki Lutosławskiego nad Dunajem.
Po części merytorycznej spotkania nadszedł czas na część artystyczną. Zagrano utwory: Witolda Lutosławskiego - Recitativo e Arioso na skrzypce i fortepian (1951) oraz Bukolika na fortepian (1952); Fryderyka Chopina - Nocturne fis-Moll op.48 Nr.2 (1841) na fortepian; Grażyny Bacewicz - Kaprys Polski na skrzypce; Elżbiety Wiedner-Zając - Cantabile (oryginalnie na fortepian: wrzesień 2013) zaaranżowane na skrzypce i fortepian (listopad 2013) zadedykowany pamięci Andrzeja Balko. Utwory wykonały fortepian: Elżbieta Wiedner-Zajac, skrzypce: Anna Gutowska.
Jakub Łukasiński